خلاصه ماشینی:
"اما آنچه در هر دو نوع تئوری مذکور، مشترک است این است که ما را یاری میکنند تا به جستجوی پاسخ سئوالهایی بپردازیم نظیر اینکه چرا افراد در برابر برخی از پیشنهادات،توصیهها،توضیحها و پدیدهها،مقاومت نشان میدهند؟چرا هر قدر نوجوانان را تحت فشار و الزام قرار میدهیم که اینگونه نباشند یا آنگونه باشند، اینگونه نپوشند یا آنگونه بپوشند،اینگونه اعمال را انجام ندهند یا آنگونه اعمال را ملتزم باشند،آنان در برابر،مقاومت و تخلف نشان میدهند؟چگونه میتوان راه بهتری را برای رسیدن به مقاصد تربیتی برگزید و مقاومتهای کودکان و خاصه نوجوانان و جوانان را خنثی کرد؟ آنچه تاکنون دریافتهایم این است که افراد برحسب موقعیت و زمینهء اجتماعی خویش و برحسب برخوردها و تجربیات و نوع اطلاعاتی که به دست آوردهاند،در باب امور و مسائل مختلف،نگرشها و طرحهای ذهنی ویژهای را واجد شدهاند و لذا در ذهن و ضمیر آنان،قوالب و شاکلههای خاصی پدید آمده است."