خلاصه ماشینی:
"مثلا وقتی میخواهیم ببینیم او «خوبان»را دوست دارد با همین واسطهها باید ببینیم که در درونش صفات «خوبان خوبند»را دارد یا ندارد؟ تفکری هم راجع به«خوبان»میکند یا نمیکند؟ باور دارد خوبان خوبند؟و باور دارد که باید آنان را دوست داشت یا نه؟ بعد آمدیم به مرحله دوم انتظار،آیا این بچه مایل است با«خوبان»معیت داشته باشد؟ آیا نگاهش به دنبال آن میرود که ببیند آن خوبان چه کار میکنند؟آیا گوش میدهد ببیند که خوبان چه میگویند؟ آیا با زبانش از خوبان میپرسد:چه میکنید؟که اینطور نظیف و خوب میشوید؟ بعد هر روز و همه روز این علاقه در او وجود دارد که پیگیر باشد؟ آیا باور دارد که این خوبان میتوانند این خوبیها را به او بفهمانند؟و او را باز هم خوبتر کنند؟ یعنی آیا واقعا«بزرگترها»بزرگ هم هستند؟ آیا بزرگرها حق بزرگتری دارند؟ کوچکترها باید از بزرگترها مایه بگیرند؟ اصلا این«ما فوق فهمی»،«ما فوق وجدانی»،«ما فوق تربیتی»وجود دارد؟ در همین مرحله دوم که«معیت»است و در درونش این قبول،این تفکر،و این باور باشد که«بزرگ من»بزرگ است«بزرگتر من»فهمیدهتر از من است.
و زمانی که بچه بیاید در مرحله چهارم انتظار،(فهم لطف آنچه را که خوبان عمل میکنند)باز یابد همین شش مورد بکار بیفتند(سه تا درونی و سه تا بیرونی)آیا حرف او هم از عمل او حکایت دارد؟و چکار باید کرد که بچه اهلیت بیشتر پیدا کند؟آیا هر روز این حالت در آن کودک وجود دارد که عمل خوب را دوست داشته باشد؟آیا در اوقات فراغت و خلوت راجع به «عمل خوب»فکر میکند؟آیا باور دارد بقیه از صفحه 33 3-طرحها ممکن است ناظر به موارد خاص باشد: ویژگی دیگر طرحهای ذهنی این است که ممکن است در اثر موارد معین و برجستهای از امر موردنظر بوجود آمده باشند."