خلاصه ماشینی:
"1 ما از انبیاء بزرگ و پیامبران اولو العزم پیمان گرفتیم که برنامههای ما را به بشر ابلاغ کنند و با مردم نیز معاهده کردیم که آن برنامهها را بپذیرند تا از صدق صادقین سئوال شود و برای کافرین نیز عذابی دردناک مهیا شده است.
سئوال عالم برزخ مختص امهات مسائل اعتقادی است و در آنجا به مسائل اخلاقی یا عملی پرداخته نمیشود؛انسان مورد خطاب واقع میشود:اهل توحیدی؟یا اهل نفاق؟و یا اهل شرک؟ و باز از مختصات عالم برزخ این است که همگان را شامل نمیشود و به تعبیر روایت-«من محض الایمان محضا و من محض الکفر محضا»فقط شامل کسانی میشود که در کفر و ایمان به درجه کمال آن رسیدهاند.
از انبیاء میپرسند با ملت خود چه کردید و از ملتها میپرسند دعوت انبیاء را چگونه اجابت نمودید؟ همه انسانها در این محکمهء الهی به محاکمه کشیده شده و این سئوال یکی از مهمترین حوادث عالم آخرت را تشکیل میدهد: «و یوم ینادیهم فیقول ماذا اجهنم المرسلین» 6.
روز قیامت را به یاد آورید که در آن روزها همه پیامبران را جمع میکنیم و مورد خطاب قرار میدهیم که در مقابل تبلیغات،مردم چه پاسخی دادند و در برابر دعوتهای خویش از مردم چه شنیدید؟و از مردم نیز میپرسیم شما در برابر ابلاغ انبیاء چه کردید؟ پاسخ انبیاء به این سئوال محل شبهه و اشکال است.
در آن روز است که همه مسائل انسان در برابر این سئوال در مقابل او مجسم خواهد شد و باید به این واقعیت اذعان نمود که یکی از مهمترین ترسهایی که برای بزرگان و انبیاء مطرح بوده ترس از آن روز و این سئوال میباشد."