خلاصه ماشینی:
"ولی خداوند ابواب رحمتش را برای انسان و بازسازی شخصیت بشر بهگونهای باز کرده و میدان وسیعی برای انسان بوجود آورده تا هرزمان که خواست توبه کند،امکانش وجود دارد پس انسان در بینش اسلامی تغییرپذیر و تحولپذیر است و از اینرو اگر نگرشمان به دانشآموز به عنوان یک انسان تغییرناپذیر باشد،در امر تعلیم و تربیت او توفیق بیشتری خواهیم یافت،اما اگر هنگامی که مربی یا مدیر و یا معلمی به دانشآموز گفت که تو دیگر اصلاحپذیر نیستی و من دیگر امیدی به تو ندارم و امیدی نیست که عوض بشوی،تو همان بودی که هستی و دیگر بهتر از این نخواهی شد،این یک بینش یأسآور و نومیدانه را در تعلیم و تربیت تسری میدهد و شاید پایان کار تعلیم و تربیت باشد.
اگر دانشآموز پرخاشگری را دیدم و فقط به پرخاشگری و نشانههایش حمله کردیم این نوعی برخورد است،اما اگر پرخاشگری را عکس العمل از یک مشکل دیگر دانستیم برخوردی دیگر میخواهد،بنابراین پرخاشگری،گوشهگیری،انیسم(در خود فرورفتگی عاطفی)و با مشکلات دیگری که دانشآموز دارد،مشاهده شد معلول یکسری نشانهها،علل و زمینههای زیرساز رفتار میباشد که در علم انگیزهشناسی رفتار مطرح میشود.
3-پدیدههای چند عاملی در بروز مشکلات رفتاری دانشآموزان مسئله این است که مشکل رفتاری دانشآموز معلول یک عامل هست یا بیش از یک عامل؟خودکشی یک دانشآموز فقط از یک عامل برمیخیزد یا معلول چند عامل است؟اگر دانشآموزی با مدیر با مربی یا معلم و یا همکلاسیاش درگیر شد،آیا فقط به دنبال یک عامل بگردیم یا پدیدههای چند عاملی را در بروز این مسأله باید مطالعه نماییم؟ در کتاب مختصر روانپزشکی-که کتابی روان و قابل استفاده است- نویسنده اشاره کرده که رفتار نامطلوب میتواند برخاسته از چندین عامل باشد،یعنی یک پدیدهء چند عاملی است."