خلاصه ماشینی:
"فلسفه در اسلام بقلم:آقای محمد خزائلی -10- فلاسفه خود نیز ناگزیر این نوع مسائل را خواه بوسیله تاویل ظواهر دینی و خواه بوسیله مسامحه در بیان علم مذهب فلسفی و خواه بقوه ابتکار و تصرفات خویش حکمت ارسطو را تصنعا بدین نزدیک کردهاند در مرتبه چهارم حکمت زوافیون و هر فلسفه دیگر که بیشتر وجههء اخلاقی داشته باشد مورد قبول مسلمین واقع گردیده است.
*** در نظر اول شاید اشیاء مختلف الحقایق بنظر رسند اما چون فیلسوف میبیند که بعضی از چیزها ببعضی دیگر تبدیل میشود بفکر میافتد که همچنانکه ظواهر بیکدیگر مرتبطند حقایق را نیز بهم مربوط سازند بعلاوه از پیش گفتیم که عقل بشر شیفته وحدت و یگانگی است و از کثرت و تعدد گریزان است پس باید بزودی معتقد شود که تمام اشیاء باهمه اختلافاتی که دارند از یک ماده بوجود آمدهاند اما این هیولی اول چیست برای پیدا کردن این هیولی دو نکته را باید رعایت کرد نخست آنکه آثار این ماده در تمام یا اقلا در بیشتر موجودات ظاهر باشد ثانیا هرچه فکر فلسفی تکاملپذیرد این ماده بایستی مختصاتی بخود گیرد که در مواد دیگر موجود نباشد تا جائیکه بالاخره از مادیت بکلی دور شود."