خلاصه ماشینی:
"متکلمین امامیه عقیده دارند که امامت لطف است و نصبش ضروری و هر لطفی بر خداوند بزرگ واجب،زیرا لطف هر چیزی در اینست که خلایق را بدرگاه ایزد پاک نزدیک سازد،امام دارای اینوظیفه میباشد و مفاسد و قبایحیکه در اثر پیروی احکام و ارتکاب اعمالیکه برمیخیزد و دامنگیر مسلمین و بنیآدم میشود روشن میسازد و مسلمانان را از انجام کرداریکه سبب خسران در روز رستاخیز و موجب اختلال نظام امور حیاتی میگردد برکنار میدارد پس این عین لطف است و یکی از شرایط امامت بعقیده امامیه اثنا عشریه اینست که امام باید فاضلترین مردم زمان خویش بوده و با وجود قدرت باید از لغزش و خطا مصون و معصوم باشد و بای منصوص علیه بوده و تنصیص هم باید از جانب خداوند جهانیان یا پیغمبر یا امام سابق صورت پذیرد،مرتبه امامت مانند مقام نبوت اگر محقق شد که امام باید بوسیله خلایق تعیین گردد پس بعث پیامبر از سوی خدا معنی ندارد در صورتیکه اینقسمت در نظر دانشمندان متدین و باایمان مفید و باطل میباشد،دیگر سید انبیاء میفرماید انا مدینة العلم و علی بابها،یعنی اگر نیازمند علمی میخواهد از ثمرات اندیشه محمد(ص)مستفیض گردد باید اول علی را بشناسد و میرساند داماد پیغمبر اسلام دارای فضایل و مقامات و کرامات ارجمندیست و همچنین ذات مقدس ربوبی تا برای پیغمبران و انبیاء گذشته خلیفهایرا معلوم نمینمود آنانرا از اینجهان انتقال میداد،چطور برای خاتم النبیین جانشینی را معین نکرد؟ بعد از رحلتش طبق آراء اجماع امت بظاهر این حدیث(لا مجتمع امتی علی الخطا)متمسک گشته و کسی بخلافت انتخاب گردد؟و امام بر حق پس از خاتم الانبیاء حضرت علی بن بیطالب و یازده فرزند او میباشند و در عهد خود معصوم و بقیه دارد بقلم آقای حسینعلی گلشن سبب بیدینی هر بنائی که بنیان آن مستحکم نباشد بزودی منهدم و ویران میگردد."