خلاصه ماشینی:
"و ما در پیرامون غیب سخنانی در بخش یکم(نبرد با بیدینی)نوشتیم و عقیدهء شیعه را در این موضوع بیان کردیم و در این بخش میخواهیم قدری روشنتر بنویسیم زیرا مسئلهء غیب را کسروی در نوشتههای خود بیشتر عنوان نموده و مسئله بدا را مولود غیبدانی امام جعفر صادق روحیفداء دانسته است و در این موضوع بیشرمی را بیشتر از اندازه اظهار نموده و بمقام شامخ آنحضرت جسارتها و گستاخیها کرده است اینک درباره غیب عقیده شیعه را مینگارم تا نادانی کسروی واضحتر گردد:در عقیده شیعه احدی جز خدا غیب را بالاستقلال نمیداند یعنی کسی از پیش خود بدون وسایل و بدون اسباب و علل،غیب را نمیتواند بداند و در این موضوع دو چیز باید دانسته شود یکی معنی غیب و دیگری اسباب و علل دانستن آنست اما معنی غیب واضح است هرآنچه که از حواس آدمی دور است آنرا غیب گویند و معنی تحت اللفظی آن در فارسی ناپیدائی است مثلا اگر رفیق شما نزد شما باشد آنرا حاضر گویند و اگر از حضور شما رفت آنرا غایب و ناپیدا گویند یعنی از محضر شما ناپدید گردیده است پس هرچه را که آدمی بوسیله حواس ادارک میکند آن را حاضر و هرآنچه که از محیط ادراک حواس بیرون است غایب نامند."