خلاصه ماشینی:
"بزرگان و متفکرین از روی همین اصل مسلم انسان را مدنی الطبع دانسته و معقتدند که هر جامعه باید نسبت بکثرت و قلت افراد خود دارای قوانین اجتماعی و زندگیش تحت نظم و ترتیبی باشد تا افرادش از تعدی نسبت بیکدیگر محفوظ مانند و دستهای تطاول به پیکر اجتماع آسیبی نرساند و هر جامعه خواه طبیعی باشد و خواه سیاسی در هر صورت لازم است که تحت نظم و انتظام بوده باشد تا هر فردی از افراد آن بوظایف مقرره عمل کند و بدینوسیله چرخ زندگی روی محور عدل و داد بچرخد بنیاد قوانین و نظامات اجتماعی در هر قوم و ملت تا آنجا که اطلاع داریم براساس تعیین حاکم و محکوم و آمر و مأمور و مطاع و مطبع نهاده شده است و حاکم یا آمر شخصی یا هیئتی است که حفظ نظام و اجرای قوانین بر عهده اوست و دیگران باید مطابق اوامر آنها که مبتنی بر قوانین و رسوم و عادات است رفتار کنند و همین معنی بزرگترین وظیفه هر جامعه شناخته میشود و سائر وظائف اجتماعی فرع آن است،وظیفه هیئتها که اجرای قوانین بطور مساوات و عدالت و وظیفه سائر افراد اطاعت از قوانین است و جامعه در صورتی سعادتمند و رو بترقی خواهد بود که افراد هریک از این دو قسمت در انجام وظیفه خود کوشش مبتنی بر عقیده و ایمان کنند و اگر هیئت حاکمه از وظیفه خود تخلف یا در اجرای آن قصور ورزد و همچنین اگر هیئت محکومه برخلاف مقررات هیئت حاکمه رفتار کند بیشبهه آن جامعه رو به بدبختی و انحطاط میگذارد و رفته رفته نابود میشود."