خلاصه ماشینی:
"میگویم:اولا شیعه برای دیدن بارگاه نمیرود برای دیدن تندیسههای چوبین و آهنین یا گنبدهای سیمین و زرین نمیرود بلکه برای یادبود پیشوای خود و ذکر خدمات برجسته او میرود چنانکه در میان تمام ملل دنیا معمول است که بسر قبر بزرگان و نوابغ خود رفته و دسته گلی روی مزار آنها میگذارند و از خدمات آنها سخن میرانند البته اینگونه روش نه تنها قدردانی از کارهای نیک آنها میباشد بلکه برای ترغیب و تحریض بزرگان دنیا و تشویق افراد ملت،یکنوع وسیلهایست که تأثیر محسوسی دارد،امروز که دانشها پیشرفت نموده و دنیا بر خود لباس تازهء پوشیده و قدمهای برجستهای در امور زندگانی برداشته میشود و راههای نوینی بروی کاروان بشر باز میگردد و جنگ عقاید روزبروز بشدت خود میافزاید هیچ ملتی و هیچ مرد خردمندی در هر عقیدهای که باشد نمیتواند در راه خلود خدمات پیشوایان خود نکوشد و نام آنها را زنده نگه ندارد شما نیک مطالعه کنید و ببینید تا چه اندازه باین کار اهمیت میدهند که تنها بدرست کردن گنبد و بارگاه اکتفا نمیکنند به نصب عکسهای آنها قانع نمیشوند بلکه مجسمهء آنها را ریخته و همواره نصب العین خود قرار میدهند و از آن بالاتر جسد مرده آنها را بوسیلهء مالیدن دوا از عفونت نگاه داشته و در یکجا برای زیارت محفوظ میدارند همه اینگونه کارها که در نظر اسلام بتپرستی است برای آنست که وسایل زنده ماندن نامهای آنها را فراهم آورند ما نمیگوئیم:این کارها نیک و پسندیده است ما میگوئیم همان منظوری که بشر برای اینگونه امورات درنظر گرفته یک منظور طبیعی است چیزی که هست در راه عملی نمودن آن منظور تابع هوا و هوس میشوند و بآن کار های ناستوده برمیخیزند."