خلاصه ماشینی:
"3-اساس این دعوت یک ریاضت اخلاقی و تصفیه نفس و جذبهء الهی بوده که میگوید (دل را پاک کن تا نور خدا در آن بتابد) معتقدین بعرفان و مبادی و تعالیم صوفیه که بطور کلی نبوت را بیک ناموس عمومی و جذبه و اتصال بحق تفسیر میکنند نیز ناگزیر باید این مسلک را بپذیرد و فرق میان محمد اسلام بنظر اینها با محمد اسلام بنظر دستهء پیش همان فرق میان نظریات فلسفه و عرفان یا تعبیر دیگر نظریات مشائین و اشراقین است و هریک از این دو دسته در تعلیق همه تعالیم اسلامی از خاتمیت پیغمبر و مواد دعوت او بتوحید و معاد سخنهای بسیار دارند که اساس نمذهیات و فرقهبندیهای اسلام است تا حدود قرن هفدهم میلادی که تعلیمات فلسفه یونان و مباحث شعری و ذوقی تصوف و عرفان در مغزها پابرجا بود این دو مسلک محکمترین مبادی و طرق استدلال و راه علمی اسلام بشمار میرفت و از این جهت پیروان روشنفکر اسلام که میخواستند پایه عقاید اسلامی خود را از سطح عادی افکار خانوادگی و محیط بالاتر ببرند معمولا بیکی از این دو دسته میپیوستند با حکیم و فیلسوف اسلامی میشدند مانند کندی،فارابی،رازی."