خلاصه ماشینی:
"در برابر این مزیت که در ارث بمرد داده شد مزایای زیادی برای زن مقرر گردیده که این برتری را جبران میکند و ما قیل از آنکه بشرح این مزایا بپردازیم لازم میدانیم تا حدی علت و فلسفه فزونی حق مردها را از ارث بیان نمائیم بنابراین میگوئیم اگر اسلام حق الارث مرد را در برابر قرار داده در عوض تمام خرج خانواده را نیز بعهده او گذارده است مهر و نفقه زن با او است مخارج افراد خانواده با او است فرزند مستقیما واجب اننفقه مرد است پدر و مادر در حال بیچارگی و درماندگی واجب النفقه او هستند ادای دین پدر و مادر (در صورتیکه ارثی در بین نباشد)بعهده او است بنابراین اسلام که قوانینش بر روی عقل و حکمت و عدل وضع شده است در برابر تکالیف زیادی که بمرد تحمیل نموده است حصه او را از ارث نیز زیادتر کرده ولی بزرگترین خدمت را نیز درباره زن انجام داده است زیرا این موجود را که تا آنوقتاز این حق محروم بود دارای حقی نموده است و این حق با هیچ قانونی نقض نمیشود حتی بعقیده عدهای از علماء وصیت نیز در آن مؤثر نیست زیرا هر شخصی حق دارد تا یک سوم از دارائی خود را برحسب وصیتی که میکند بخرجهای معینی اختصاص بدهد قانون ارث بردن زن در اسلام با وضعی که دارد خاص این دین است و یکی از مزایای آن بشمار میرود و ضمنا ثابت میکند که حقوق زن در اسلام تا چه اندازه شریف و مقدس بوده است و چون با سایر قوانین ارثی مقایسه شود مقام بزرگ زن در اسلام هویدا میشود."