خلاصه ماشینی:
"غنایمی که در زمان پیغمبر ص و ابو بکر نصیب مسلمین شد گرچه آنها را از آن تنگدستی رهانید اما عموما در ردیف ملل ثروتمند نیاورد و هنوز در نظر ملل عالم ملت فقیر و محتاجی بودند اما خود آنها بواسطه شور و حرارتی که برای ترویج دین داشتند این فقر و بیچیزی را اهمیت نداده و سرمایه ایمان و بودند و دویست هزار محصل در مدارس مذکور بتحصیل اشتغال داشتند و در نتیجه این تحصیلات و تبلیغات محصلین آن مدارس در ادارات دولتی و موسسات فرهنگی مملکت مقامات رسمی عالی را اشغال نمودند خواننده محترم از این جملات چه میفهمید؟البته اشخاص ظاهربین و بیفکر خواهند گفت کار خوبی کرده و ملیونها لیره برایگان خرج معارف چین نموده و مردم را ترقی دادهاند اما عقلاء و صاحبان فکر عالی چه انتقاد خواهند نمود؟میدانند که در اثر تعلیمات غرضآلود حس وطنپرستی و دیانت و شهامت و شجاعت را جوان چینی از کف داد و آخر الامر نزدیک بود 500 میلیون جمیعت چین در تحت نفوذ شصت میلیون ژاپونی ذلیل و خوار گردد و اگر پیشوای امروزی چین آن روش غلط را تغییر نمیداد تربیت سوء اثر خود را بخشیده بود فاعتبروا یا اولی الابصار خلاصه مطلب و نتیجه این مقاله این است که اولیاء اطفال و صاحبان عقل و دانش و پیشوایان ما بیدار شده و این آثار ننگین آنانرا متاثر نموده بچشم خود بنگرند و علل و موجبات آن را دریافته در مقام جبران برآیند و چاره نیست جز معاوضهء بمثل یعنی از همان راه که آنان وارد شدهاند ما داخل شویم و با کمال جدیت در مقام تعلیم و تربیت نسل آینده برآئیم و از اهل دانش و بینش استفاه فکری نمائیم که ترقی و تعالی نسل آینده در چیست البته ما دسترسی بفردفرد دانشمندان نداریم اما میتوانیم تمایلات قلبی و روحیات جماعات را از مقتضیات محیط و تاریخ پیشینیان بدست آوریم بر اشخاص بصیر و تاریخدان چگونگی حالات گذشته و حال و سیر ارتقاء و تعالی و روحایت ایرانی پوشیده نیست که از ابتدی سلطنت داریوش کبیر تاکنون پنج چیز اساس تمدن و اجتماع ایرانی را تشکیل داد 1-مذهب 2-اخلاق 3-شرافت و عزت نفس 4-صنایع و حرف 5-فلاحت-فقط ترقی و تنزل بیشتر ملل مخصوصا ملت نجیب ایران منوط بقوت و ضعف این پنج چیز بوده و هست و ما باید بکوشیم این مزایای مرده را در افراد زنده کنیم و مبانی صحیحی برای تعلیم و تربیت اطفال و جوانان خود قرار دهیم و انشاء الله در همین مجله یا نامه آئین اسلام در این پنج قسمت بحث خواهم نمود و ما علی الرسول الا البلاغ."