خلاصه ماشینی:
"سوم قول بحرمت دائمی نماز جمعه است و وجوب عینی نماز ظهر در روز جمعه و این قول خیلی ضعیف است و قائلین بآن خیلی نادرند و دلیل آنان این است که اقامه نماز جمعه مشروط است بوجود سلطان عادل و سلطان عادل عبارت است از امام معصوم پس چون امام معصوم یا اقلا نائب خاص او در میان مردم حاضر نیست اداء نماز جمعه حرام است(و انشاء الله شبه صاحبان این قول و جواب آنها را ذکر خواهم کرد)اما دلیل وجوب عینی نماز جمعه ادله و نصوص و مدارکی که از آن استفاده میشود که نماز جمعه واجب است بوجوب عینی بر هر مسلمانی که خود را آزاد بداند و عده کافی هم با او جمع شود فراوان است 1-امر وارده در سوره جمعه در آیه یا ایها الذین آمنوا اذا نودی للصلوة الایه که در سابق با ترجمه ذکر شده)ظاهر در وجوب است و سعی الی ذکر الله کنایه از نماز جمعه است باتفاق علماء اعم از مفسرین و فقها و مقصود از وجوب وجوب عینی است تا دلیل مخالفی (بقیه از صفحهء 6)قرآن هلاکت غوطهوریم و باید اذعان و اعتراف کنیم که تمام بدبختیهای جامعه ما ناشی از آنست که تقریبا کلیه افراد از دستهء عوامند و از کتاب دینی خویش چیزی نمیفهمند(اگر عذر ما آنست که قرآن بزبان عرب بوده و استفاده از آن برای ما مقدر نیست این عذر بدتر از گناه است زیرا مترجمین ماهر و دانشمندان متبحر قرآن ما را بزبان فارسی ترجمه نموده و ما بخوبی میتوانیم از آنها استفاده کنیم بیچاره آن کسی که وقت شریف گرانبهای خویش را صرف قرائت قرآن کند و بجز الفاظ و عباراتی چند عاید او نگردد."