خلاصه ماشینی:
"مبادرة میکنند و خود را در داخل در مصدوقهء شریفه(الذین یرمون المؤمنین و المؤمنات بغیر ما اکتسبوا فقد احتملوا بهتانا و اثما مبینا)مینمایند بردارند کتاب شرایع الاسلام فقه شیعه در رکن رابع از کتاب طهارة ملاحظه کنند که شیعه غلات را صریحا از جمله کفار شمرده عین عبارة اینست(العاشر الکافر و ضابطة کل من خرج عن الاسلام او من انتحله و حجد ما یعلم من الذین ضرورة کالخوارج و الغلات)و نیز در باب احکام اموات مینویسد(و کان مظهر الخوارج و الغلات)صاحب جواهر در تفسیر کلمه غلات میگوید (الغلات جمیع غال و هو من یعتقد الهیة احمد من الناس و المعروف من ذلک من اعتقد الهیة علی)بنابراین در جواب مفتری می- گوئیم اگر معنی غالی در نزد شما کسی است که معتقد به خدائی علی باشد دامن شیعه از این آلایش و پلیدی پاک و منزه است چنانکه بنص کتب فقهیه آنها ثابت شده و اگر مقصود شما از غلو افضل دانستن علی از سایر اصحاب است این عقیده اختصاص بشیعه ندارد بلکه جمیع کثیر و جمع فقیر از اهل سنة و جماعة با ما در این عقیده همآهنگ و موافقند-معتزلة عموما معتقد با فضیلة علی بودند شیخ ابو جعفر نقیب و شاگردش ابن ابی الحدید معتزلی شارح نهج البلاغه با کمال اصرار و پا فشاری با ما هم عقیدة و همداستان هستند کتاب(مطالب السئول فی مناقب ال الرسول)تألیف محمد بن طلحة شافعی چاپ لکنهور نزد نگارنده موجود است محتویات این کتاب عین معتقدات شیعه است پس چرا آنها را رمی بغلو نمیکنند."