خلاصه ماشینی:
"بخش هفتم-مدرسه سرپانیها 47-از قرن چهارم تا هشتم هجریء میدان فلسفه جولانگاه سربانیها است این قوم در رحا و نصیبین و حران و چند بشاپور مدارسی تاسیس کرده فلسفه یونانی را از انطاکیه و اسکندریه گرفته در خاور گستردهاند تعلیمات ایشان در دیرها و صومعهها انجام میگرفت و تقریبا منحصر یعلم کلام و پزشکی بود در قسمت اول بحث عمده که پیش میآید این بود که آیا ناسوت و لاهوت در وجود عیسی متحد شده و یا آنکه طبیعت ناسوتی در وی غالب است عقیده اول را بعقوبیه و ملکاتیه در سوریه و بین النهرین تقویت میکردند و از عقیده دوم نسطوریها مخصوصا در کلیساهای ایرانی طرفداری مینمودند در قسمت پزشکی هدف ایشان تالیفات ارسطو و افلاطون بود و در اواخر مذهب افلاطون جدید منظور نظر ایشان واقع گردید خاصه وقتیکه هفت نفر از دانشمندان این مذهب را از آن تن تبعید کرده و بدربار حکمت پرور انوشجوان پناهنده شده بودند در اول دوران جلوه خود سربانیان فلسفه را بر پزشکی ترجیح میدادند چه حکمت مصالح نفس بوده و طب معالج تن اماکمهء کم پزشکی فلسفه را در خود تحلیل برده و در حقیقت اطباء حامیان حکمت شدند و راهبان فقط بقدر ضرورت بفلسفه توجه میکردند و بقیه مدار خود را ریاضت و انزوا جستجو میکردند."