خلاصه ماشینی:
"امیر المومنین از اینگونه سخنان سخت برآشفته و بمنبر تشریف برده و به مردم چنین فرمود-هر کس گمان کرده که من از حکمیت برگشتهام بخطا رفته و هرکه آنرا گمراهی بداند خود گمراهست-چون خوارج آن جمله را شنیدند دسته دسته متفرق شده و از مسجد بیرون رفتند درحالیکه میگفتند(لا حکم الا لله)ابن ابی الحدید در این موضوع مینویسد که هر فسادی که در خلافت امیر علیه السلام رخ داده از اشعث بروز نمود و اگر اشعث به میان نمیافتاد و این کار را نمیکرد جنگ نهروان روی نمیداد بهرحال چون خوارج از کوفه بیرون آمدند بسوی نهروان حرکت کردند و از عجایب اموری که نوشتهاند این است که خوارج در اثناء راه بیک مسلمان و یک نصرانی رسیدند مسلمانرا کشتند که کافر است و نصرانی را بیکدیگر سفارش کردند که آزارش نکنید و همچنین عبد الله بن حباب را که یکی از اصحاب پیغمبر اسلام بود در میان راه دیدند که همراه عیالش که حامله بود از دهکده بیرون میآید پیش او رفته و گفتند که این قرآنی که حمایل کردهء بما امر میکند که تو را بکشیم در این اثنا یک دانه خرما از درخت بزمین افتاد یکی از خوارج آنرا را بداشته و بدهن خود گذاشت که بخورد همگی نهیب زدند که چرا مال مردم را میخوری؟شاید بعضی از شنوندگان گرامی تعجب نمایند که چگونه میشود یک گروهی بدون هیچ مجوز شرعی و عقلی و قانونی خون یک فرد را مباح بدانند و در عین حال از خوردن یک خرمای مباح فرد دیگری را ممانعت کنند؟ولی اگر مختصر توجهی بخصوصیات بعضی اشخاص نموده و در اطراف اعمال بعضی مقدس مآبها دقت فرمایند خواهند دید که از این قبیل عناصر پست و پلید در این عصر علم و فرهنگ هم در گوشه و کنار پیدا میشود آری پیدا میشود که قرآن را به مشتبهیات نفس خود تفسیر نموده و از یکسو برادر دینی خود را کافر و واجب القتل بداند و از سوی دیگر دشمن حقیقی اسلام را مورد احترام خود قرار داده و از هیچگونه تکریم خودداری ننماید-خدا همه را از شر چنین عناصر خوش ظاهر و بد باطن مقدس مآب و نهروانی صفت محفوظ بدارد-بهرحال خوارج به عبد الله گفتند که درباره علی پیش از تحکیم و درباره عثمان پیش از شش سال اخیر چه میگوئی؟!عبد الله آنها را ستود-گفتند درباره علی بعد از تحکیم چه میگوئی؟گفت علی از شما داناتر است و بر دین خود پا برجاتر و بیناتر است گفتند پس تو تابع هدایت نیستی-طبری گوید؟گفتند بخدا ترا چنان بکشیم که احدی را نکشته باشیم."