خلاصه ماشینی:
"س:در صورت رعایت چه شرایطی،تنبیه غیربدنی شاگرد مختلف،میتواند در اصلاح او مؤثر واقع شود؟ تنبیه تنها در صورتی میتواند در شاگردان اصلاح باطنی را فراهم کند که همراه تشویق و تحسین بکار آید و هردو توأمان،به عنوان ابزارهای تعلیم و تربیت مورد استفاده واقع شوند،درغیراینصورت ترس از تنبیه ممکن است تنها فرد را از ارتکاب عمل خلاف بازدارد و عیب او را از ریشه اصلاح ننماید.
». نوع دیگری از دروغگویی،که بیشتر جنبه گزافهگویی دارد،در کودکان محروم از محبت و یا دارای احساس حقارت دیده میشود که در آن کودک به بیان مطالب و قصههای ساختگی برای جلب محبت و تحسین دیگران میپردازد و یا بخاطر نسبت دادن محاسن یا قدرت و شایستگی قابل تمجید به خود و یا والدین از این شیوه بهره میبرد.
بقیهء رابطهء حرفهای سمبل تسلط و اقتدار و مادر به عنوان سمبل عاطفه و احساس و وجود این دو نوع رابطه، هردو برای کودک مورد نیاز است."