خلاصه ماشینی:
"باید اعتراف کرد که مکاتب فوق از ضعف و کاستی مبرا نیستند اما هدف نویسنده از تنظیم کتاب جلب رضای خدا(که جای خود دارد)و درهم کوبیدن راه و رسم مدعیان علوم تجربی و از هم پاشیدن روانکاری عنوان شده است که غیر علمی و غیر منصفانه مینماید.
مؤلف در جواب اینسؤال که«آیا در رشد و تکوین شخصیت،وراثت نقش عمده دارد یا محیط؟»پس از بررسی نظریههای موجود اینگونه نتیجهگیری کرده است«تأثیر نسبی محیط و وراثت از یک صفت به صفت دیگر فرق میکند و بطور کلی وقتی میتوان درباره رفتار یک فرد درست حکم کرد که وضع بدنی،محیط اجتماعی و شخصیت او کاملا مطالعه شوند.
وی موفقیت معلم در امر آموزش و پرورش را در فرمول زیر خلاصه میکند:موفقیت معلم-شناختن کودک+ شناختن والدین و وضع خانوادگی+آشنایی به اصول تربیت+داشتن شخصیت مسلمی (ایمان،علاقه و علم) مؤلف اینکتاب در جمعآوری و ارائه نظریههای جدید روانشناسی در مورد«رشد» کوشش موفقی داشته و مطالب را بصورت ساده و در عین حال علمی به رشته تحریر در آورده است،اما اینانتظار بجای خواننده که: «نویسنده خود چهطرح،الگو یا نظریههایی دارد؟»همچنان باقی است."