خلاصه ماشینی:
"این امر نیز مورد قبول است که وجود نظم صحیح در آموزشگاه ضرورت دارد تا چنان باشد که در کمال آسایش خاطر و آزاد از فشار و سروصداهای غیرضروری و پریشانی حواس،آموزگار بتواند درس خود را بدهد و دانشآموزان درس را فرا گیرند.
تعریف دیگر تنبیه عبارت است از: «عکسالعملی که در شخص ایجاد نگرانی و یأس میکند و برای بهسازی محیط و اجتماع بکار میرود و سبب میشود تا اینگونه رفتار نتیجه ناخوشایند در ذهن بوجود آورد تا با به یاد آوردن آن او را از انجام عمل خلاف منصرف کند.
مرحوم فیض کاشانی در این مورد میفرماید: «معلم شاگرد را به علت اخلاق بدش از طریق اشاره تنبیه،و او را به وسیلهء رحمت آگاه نماید نه اینکه توبیخ و یا سرزنش کند پس به درستی که صراحت موجب پارهشدن حجاب هیبت میشود و موجب جرات پیداکردن شاگرد درجهت حرکت برخلاف نظر معلم میباشد و موجب میشود که شاگرد بر انجام عمل خلاف حرص بورزد.
»درصورتیکه دانشآموز با اشاره متنبه نشد باید او را در پنهانی پندواندرز داد و به او فهماند که گفتهء معلم چیزی جز خیر و صلاح برای او نمیباشد زیرا نصیحت موقعی اثر خود را میگذارد که شاگرد بفهمد که معلم سعادت او را بیش از خودش در نظر دارد.
اگر چنانچه شاگرد با توجه به دو مرحلهء فوق به خطای خویش ادامه داد بر معلم است که او را در جلوی جمع متذکر کند و درصورتیکه شرایط محیط آماده بود برای جلوگیری از سرایت آن خطا به دیگر دانشآموزان او را در جلوی جمع با توجه به کلیه جوانب مورد عتاب و سرزنش قرار دهد."