خلاصه ماشینی:
"دولتها مدارس را برای بسط فرهنگی که در نظر دارند،بکار میگیرند اما ایجاد تغییر در نظامهای مدرسهای،با این مساله نیز مواجه است که مدرسه،چگونه و توسط چه مراجعی باید تغذیه گردد،فرهنگی که در مدارس اشاعه میگردد،باید معیارهای صحت و قوت خویش را با خود همراه داشته باشد یا اعتبار آن را از حکم حاکم بگیرد؟آیا شأن تعلیم و تربیت این است که انسان وابسته بسازد؟در اینصورت آیا مبادرت به چنین تعلیم و تربیتی،نقض غرض نیست؟اینگونه سؤالات ما را بدانجا خواهد برد که ناگریز در تعیین محتواهای نظام تعلیم و (به تصویر صفحه مراجعه شود) امتحانات عینی نیز معروف است،وقت،دقت و مهارت زیاد میخواهد.
متن اصلی یا تنه سوال را یک پرسش و یا یک جمله ناتمام تشکیل میدهد و پاسخهای پیشنهادی یا جواب سوال یا تکمیلکننده جمله متن هستند،مثال:اگر دانشآموزان یک کلاس تمامی سوالات یک امتحان صحیح-غلط (دو انتخابی)را با حدس و گمان جواب دهند، معدل جوابهای درست این دانشجویان کدام یک از مقادیر زیر است: الف-10%ج-50% x ب-25%د-75% (x پاسخ درست است) بهتر است که معلم دانشآموزنساز تازهکار کوشش کند تا متن سؤالات خود را در قالب سوال طرح کند،زیرا در اینصورت هدف سؤال بطور آشکارتری مطرح میشود."