خلاصه ماشینی:
"اصولا«مبصر»چه وظایفی دارد؟به چه کسی میگویند مبصر؟حدود و اختیاراتش چقدر است؟اهمیتش چقدر است؟برخورد معلمها و سایر اولیاء مدرسه با مبصر،چگونه باید باشد؟ راستی تا حالا چقدر به این سؤالات اندیشیدهایم؟ حساسیت موضوع را چقدر درک کردهایم؟ چه نتیجهای گرفتهایم؟ چه میکنیم؟ نامههای رسیده آقای اصغرزاده از تکاب در نامهشان نوشتهاند: آیا به معنای واقعی،نقش«معلم»در جامعه ما جا افتاده است؟چرا مقام معلم فقط در مطبوعات و کمیسیونهای ویژه!با آبوتاب گفته میشود و آیا میشود که از تبصره و ماده این مخلوق کاسته و قدری به روح انسان دوستی و انسانسوزی معلمی بذل توجه کنند؟ مطبوعات و صدا و سیما چرا برای یافتن گم شدهء معلم که مقام معنوی او در جامعه است تدبیری تدارک نمیبینند؟ انتظار بر این است که شما هیئت تحریریه رشد معلم لطفی بر ما ارزان داشته،قلمی در این باب بزنید که چگونه معلمها معلم شدند؟و معلمها آیا مشتاقند معلم بمانند؟اگر بلی چرا و اگر نه چرا؟ رابطهء معلم و جامعه را رک و پوستکنده ارائه دهید،تا معلم خویشتن را در جامعه بارو کند.
*** رشد معلم:ما هم از این همکار دلسوخته و دیگر معلمان عزیز و محترم میپرسیم که چرا با نوشتهها و مقالات و نامههای خود سعی نمیکنند تا آنچه که باید دربارهء معلمی گفت، گفته شود؟ امیدواریم خداوند به ما و شما و همهء فرهنگیان،توفیق خدمت بدهد."