خلاصه ماشینی:
"کسی که رنج کشیده نباشد،چگونه درد محرومین را احساس خواهد کرد؟به یاد داریم که امام امت در جریان ترورهای منافقین،به طرح مسائل امنتی اشاره کردند و به مسوولین فرمودند:«حالکه ارتباط شما با مردم کم شده است و نمیتوانید مستقیما هروقت که مردم خواستند،آنها را ببینید و با مشکلاتشان آشنا شوید،سعی کنید از نظر معیشتی حجم زندگی را کم کنید تا به این ترتیب دریابید که مردم چه میکشند.
شکی نیست که سیرت متواضعانه و خودشکنانه آن حضرت،جنبهء اخلاقی و فروتنی دارد،امام قرائن نشان میدهد که رسول اکرم(ص)به جنبهء اجتماعی این قاضایا هم توجه زیادی داشته است.
گویا با خودش فکر میکند که اینها اگر راست میگویند و با یک مبداء الهی ارتباط دارند،پس آن خدا باید مقدار زیادی گنج و جواهر و ازاینجور چیزها به آنها بدهد.
لذا مسوول جمهوری اسلامی در هر نقطهای که به کار مشغول است و امامت عدهای را بر دوش میکشد،باید به این نکته توجه تام و تمام داشته باشد که گرایش به تجمل-اگر هم برای او بدون اشکال باشد-موجب میشود که دیگران هم،همان کنند که او میکند و خطر چنین «همانندیی»روشن و مبرهن است.
راههای نظری بیشتر مربوط به دقت و توجه انسان به لحاظ ذهنی و عقلی است که بهطور خلاصه عبارت است از: 1-انسان باید به شرافت خود از یک طرف و دنائت و پستی دنیا از طرف دیگر توجه کند.
ازآنجاکه زهد در ارتباط با دل است و دل زاهد به دنیا رغبتی ندارد،انسان از خدا بخواهد که دلش را دگرگون کند."