خلاصه ماشینی:
"پاسخ به سؤالات آموزشی (به تصویر صفحه مراجعه شود) تهیه و تنظیم:فرامرز سهرابی سوال:چگونه میتوان در کلاس درس، بحثهای گروهی را در بین دانشآموزان گسترش داد و نتیجهء مطلوب گرفت؟ بدیهی است که اگر تمام فعالیتهای کلاسی بر عهدهء معلم باشد(روش معلممداری)و دانشآموزان در جریان آموزش بجز مخاطب بودن نقشی ایفا نکنند،یادگیری موثر حاصل نخواهد شد.
حالکه ضرورت بحثهای گروهی در کلاس درس برای یادگیری بهتر مشخص شد، به پارهای از پیامدها و فواید آن که با هدایت و راهنمایی معلم صورت میگیرد،اشاره میکنیم: 1-ایجاد و گسترش انگیزهء رقابت سالم و مثبت در بین دانشآموزان که زمینه مطالعه و تحقیق را فراهم میکند و دانشآموزان را در جهت آگاهی بیشتر سوق میدهد.
علاوهبر موارد فوق،رهبر گروه که معمولا معلم کلاس است،برای پویایی بیشتر بحث گروهی و کسب نتیجهء مطلوب،بهتر است فعالیتهای زیر را انجام دهد: 1-هدفهای کلی و جزیی بحث گروهی را مشخص کند تا فعالیتها در یک جهت متمرکز شود و پیامدهای سوء نداشته باشد،ازجمله نتایج سوء بحث گروهی که ممکن است پیش آید،عبارتند از:فکر غلبه بر دیگران،احساس تکبر،غرور،خودبزرگبینی و خودباختگی، حسد،رقابت ناسالم،تظاهر،کینهتوزی، خصومت و..."