خلاصه ماشینی:
"برای رسیدن به این هدف،در دورهء آمادگی از لوحهء هفتم به بعد،به تدریج با قرار دادن صداهای مختلف زبان در انتها یا ابتدای چند کلمهء آشنا و قابل به تصویر کشیدن و تکیه بر روی آن صدا و مقایسه آن با کلمهای که صدای دیگری در ابتدا یا انتهای آن وجود دارد(بهتر است صامتها را در آخر کلمه و مصوتها را در ابتدای کلمه قرار داد) کوشش شده است که بتدریج گوش دانشآموز را با صداهای زبان فارسی،و زبان او را با بیان آنها آشنا کرد.
اگر معلم کلاس اول در پایان دورهء آمادگی(آموزش لوحهها)یعنی در آخر مهرماه این امر مهم را آموزش داده باشد و تمام نوآموزان کلاس بتوانند یک کلمه را بخش نموده،و مشخص نمایند که در هر بخش چند صدا و به ترتیب چه صداهایی وجود دارد،با اطمینان میتوان گفت که چنین معلمی بیش از پنجاه درصد کار خود را انجام داده است و دیگر زحمت چندانی ندارد، فقط کافی است بتدریج شکل صداها را به دانشآموزان بیاموزد.
باتوجهبه خصوصیاتی که برای کلمه کلید در نظر گرفته شده است و این که حرف جدید به صورت رنگی نوشته میشود،بعد از تدریس چند درس، بچهها خود کلید یادگیری کتاب را پیدا میکنند و اغلب آنان قادر میشوند به کمک تصویر،کلمهء را بخوانند و مشخص نمایند.
3)طرح تعمیم آموزش همگانی برای کودکان لازم التعلیم و جذب کودکان بازمانده از تحصیل بدون تردید در شرایط عادی،تعمیم و همگانی کردن آموزش و پرورش،در رأس همه نیازها و ضرورتهای فرهنگی و اجتماعی قرار دارد و در شرایط حاضر اصلیترین و مبرمترین وظیفهء ما پس از دفاع مقدس،توجه به این نیاز اساسی است."