خلاصه ماشینی:
"نخستین گام برای باور ساختن اندیشهء کودکان دبستانی در جهت خلاقیت ذهنی و ایجاد انگیزش و کشف استعدادهای آنها، آشنایی و آگاهی مربی و معلم با ویژگیهای سنین رشد کودکان در سالهایی است که ظاهرا به یک دورهء پنج سالهء ابتدایی تعبیر میشود، البته هر ماه و سال این دوره دربر گیرندهء خصوصیات و نقطهنظرهایی است که هر معلم واقعی را وادار میسازد تا به عنوان ابزار تسهیلکنندهء تدریس و تربیت،نه تنها با روانشناسی رشد آشنا شود،بلکه روانشناسی یادگیری راعمیقا مطالعه نماید و با دنیای پیچیده و پررمزوراز کودکی و انگیزشها و علائق و استعددهای کودکان الفت گیرد.
واقعیتها را به عنوان سرآغاز گفتیم،اما چه باید کرد؟و معلمان ما باید از کجا شروع کنند؟چه آگاهیها و روشهایی را باید دریافت کنند؟چه پیشنیازهایی لازم است؟و برخوردشان با این درس و با دانشآموز دبستانی چگونه باید باشد؟ اگر از معلمان انشاء در دورهء ابتدایی انتظار داشته باشیم که قبل از هر چیز بر علم زبانشناسی،روانشناسی و فن نویسندگی تسلط داشته باشند،بدون تردید توقعی آرمانی و غیر قابل دسترسی است."