خلاصه ماشینی:
"» لازم است مدیران آموزشی و حتی آنها که خود را موفق میدانند بدقت به اهداف کلی زیر که باید در یک سازمان آموزشی رعایت گردد،توجه کنند و از خود بپرسند که در محیط آموزشی خودشان تا چه حد در رسیدن به آنها موفق هستند؟ 1-اولین هدف هر سازمان آموزشی، رشد خود رهبری دانشآموزان است که بدون آن تعلیم و تربیت بیمحتوا خواهد بود.
مدیریت آموزشی،در همه احوال مسئول ایجاد زمینههای لازم برای این رشد است و باید ببیند که آیا او باطنا به آن اعتقاد دارد و بطور (به تصویر صفحه مراجعه شود) ما بید یک سیستم آموزشی بوجود آوریم که افراد«خود کنترل»باشند.
بسیاری از مدیران بدون توجه به اینکه مدرسه جای پرورش شخصیت دانشآموزان است،با روشهای خودکامه، ترسآور و غیر تربیتی،محدودیتهای زیادی برای رشد شخصیت دانشآموزان بوجود (به تصویر صفحه مراجعه شود) اگر مدیری تا بحال روشی خودکامه و امرانه و متکلم وحده داشته است،نباید یکباره تغییر روش دهد،بلکه باید تدریجا و با دقت و با دخالت دادن تدریجی و نسبی به تغییر روش بپردازد.
مدرسه نه تنها باید دانشآموزان را با فرهنگ و زیر فرهنگهای جامعه خود آشنا سازد،بلکه باید آنها را از فرهنگهای دیگری که در سایر قسمتهای جهان وجود دارد،آگاه سازد این بدان معناست که هر دانشآموز عضو جامعهء جهانی است و او را نباید از جوامع و یا جهانی که او عضو آن میباشد،بیخبر گذاشت.
معلمین نیز معمولا نسبت به وضع موجود گلایههایی دارند و برای برطرف کردن اشکالات،پیشنهاداتی ارائه میدهند که مدیر باید با علاقه و احترام از این راه حلها استقبال کرده و تا آنجا که ممکن است، مشکلات را از پیش پا بردارد."