چکیده:
ارایه اسناد یکی از ویژگی های بارز در نوشته های عربی و یکی از مهم ترین ارکان حدیث است. در این نوشتار، ابتدا سخن دانشوران اسلامی درباره اهمیت اسناد ذکر شده، سپس نظریات پاره ای از محققان غربی درباره این موضوع مرور شده است. زمان پیدایش و چگونگی شکل گیری اسناد، دیگر موضوعی است که در این نوشتار بدان پرداخته می شود. نقد دیدگاه برخی از خاورشناسان، بویژه شناخت، درباره اسناد و ذکر نمونه هایی از اساتید ابن اسحاق برای نشان دادن چگونگی حفظ اسانید متقدم در میان محدثان متاخر نیز از مباحث مطرح شده در این نوشتار است.
خلاصه ماشینی:
"نقد دیدگاه برخی از خاورشناسان،بویژه شناخت،دربارۀ اسناد و ذکر نمونههایی از اسانیدابن اسحاق برای نشان دادن چگونگی حفظ اسانید متقدم در میان محدثان متأخر نیز ازمباحث مطرح شده در این نوشتار است.
11 با توجه به این سخنان دربارۀ اهمیت اسناد،عجیب نیست ابن قتیبة(م 276 ق)-که حیاتشمصادف با زمان کمالیابی اسناد بود-میگوید: هیچکس اسنادی مثل آنها ندارد.
شاخت اولا و اساسا به روایاتفقهی میپردازد؛یعنی حوزهای که استدلال او بیش از هر جای دیگر ممکن است به کار آید؛چرا کهتغییر شرایط و تحول اندیشۀ فقهی،قوانین تازهای میطلبد؛اما آیا این دلیل خیلی کلی نیست؟ حتی اگر احتجاج شاخت را دربارۀ جعلی بودن روایات فقهی و اسانید آنها قوی بدانیم،دشوارمیتوان باور کرد که تمام منقولات مربوط به زندگی پیامبر در یک سطح باشند.
با این حال،تقریبا با اطمینان میتوانگفت که افراد پیش از ابن اسحاق در مستندسازی مطالبشان حتی کمتر از او دقت داشتهاند،اما چنینفرضی موجه نیست که بگوییم اسناد از دورۀ زهری(م 124 ق)شروع شده و برای عروة(م 94 ق)امری ناشناخته بوده است.
شاخت به این سخن توجه کرد،میگوید این جمله را نمیتوان به ابن سیرین نسبت داد که در سال110 ق،فوت کرده است: چرا که جنگ داخلی(یا فتنه)که با قتل خلیفه،ولید بن یزید(126 هجری)،آغاز و تا اواخر دورۀاموی ادامه یافته است،تاریخی رایج برای پایان زمان خوب گذشته بوده که طی آن،سنت پیامبر(26).
همچنین اسناد دیگری از مالک،اززهری،از عروة،از عایشه نقل میکند و میگوید گرچه این حدیث را ائمه و رجال مورد اعتماد حدیثنقل کردهاند،اما تا آنجا که به روایات مالک مربوط میشود،نادرست است."