خلاصه ماشینی:
اصلاحات آموزشی و سیر تکامل تحقیقات تربیتی و تدوین برنامهای متناسب با احتیاجات زمان موضوعات عمدهای هستند که دستاویز تجدیدنظر در برنامههای تحصیلی قرار میگیرند ولی غالب اوقات به هنگام تدوین برنامهها توصیههای کارشناسان تربیتی و استفاده از تجارب آنان فراموش میشود یا فقط بذکر مقدمهای اکتفا میشود و روح محافظهکاری و رعایت آداب و سنن قدیم و ترس از تغییر و تحول که مقامات رسمی و عدهای از مسلمان بدان پایبند هستند موجب میشود که محتویات برنامهها که موضوع اصلی و اساسی تغییر است ثابت بماند-بهر صورت تغییر و تبدیل برنامهها غیراز اصلاح روش آموزشی است و عدهای تصور میکنند که برای اصلاح و بهبود نتیجهء آموزش و پرورش کافی است که برنامهء تحصیلی را تغییر دهند و این امر گرچه لازم است ولی کافی بنظر نمیرسد زیرا باید دانست چه شرایطی موجب تغییر برنامهها شده است و اجرای برنامهء جدید تا چه حد موجب تحقق هدفهای موردنظر میگردد.
در سودان برنامهء تعلیماتی مبنی بر این فرضیه است که اکثریت اطفال توانایی ادامه تحصیلات طولانی را ندارند بنابراین باید حداکثر استفاده را از مدت تحصیل در مدرسه بنمایند و هدف برنامه تعلیماتی تنها آموختن خواندن و نوشتن نیست بلکه باید اثر مداوم و قاطعی در پرورش شخصیت اطفال هم داشته باشد بدین ترتیب هر کشوری با در نظر گرفتن مقتضیات اجتماعی،اخلاقی،سیاسی و اقتصادی هدف خاصی را در تنظیم یا تجدیدنظر در برنامههای تحصیلی خود تعقیب میکنند که اهم آنها را به شرح زیر میتوان خلاصه کرد: 1-برنامه تعلیمات ابتدایی باید تا سرحد امکان جوابگوی احتیاحات طفل در مرحله رشد و تکامل فردی او باشد و در عین حال او را برای ادامهء تحصیلات بعدی آماده سازد.