خلاصه ماشینی:
"پس هرچه فرآیند خطاپذیری وزینتر باشد،پایداری و ماندگاری حقیقت سنگینتر است!اگر بخواهیم یادگیری فعال را در اذهان خلاق بارور سازیم،راهی جز این نداریم که آموزش را در قلمرو انتقال شیوههای کشف حقیقت از راه تجربه خطا تلقی کنیم و به دانشآموزان خود جرئت خطا کردن و شهامت افتادن بدهیم تا ایستادن را تجربه کنند.
همانگونه که «گاستون باشلار»،شناختشناس بزرگ فرانسوی در مورد نظام تربیتی مبتنی بر «خطا»بر این عقیده بود که:نباید«خطا»را بازتاب ذهن خسته تلقی کنیم؛بلکه باید آن را یک مانع شناختشناسی و یا مانعی بدانیم که در برابر عمل شناخت و معارضهجویی یا واقعیت قرار میگیرد و از ناحیهء کسی صادر میشود (به تصویر صفحه مراجعه شود)(به تصویر صفحه مراجعه شود) که میخواهد یا واقعیت به طرز منحصر به فردی مواجه شود.
کیست که نداند این درست یافتن مرهون خطایی است که در ابتدا مرتکب شده و این خطا خود جلوهای از درست دیده است؟ بنابراین،وقتی«خطا کردن»را پیآمد منطقی پیشرفت و جستجو بدانیم،دیگر نباید دانشآموزان را برای ارتکاب آن تنبیه کنیم."