خلاصه ماشینی:
"معلمان پایهء چهارم در چهارمین جلسهای که با معلمان پایه چهارم داشتیم،از آنها که در نخستین سال با دانشآموزانی که برنامهء جدید آموزش علوم را میگذرانند،روبهرو شده بودند، پرسیدیم:آیا تفاوتی میان دانشآموزان امسال و پارسال کلاس خود مشاهده کردهاید؟ پاسخها جالب و شنیدنی و امیدوارکننده بود: *امسال بچهها سر کلاس ساکت و آرام نیستند.
چه طور شده است که وقتی در فوتبال میبازیم،همه باخبر میشوند و به فکر چاره میافتند؛ولی وقتی بین چهل و هفت کشور جهان از نظر آموزش علوم در ردیفهای آخر قرار میگیریم،کسی گوشش بدهکار نیست؟پس کی باید به فکر گزارش یک سفر اداری اسفندیار معتمدی این بچهها بود؟تا کی باید آنها را فقط به خواندن و نوشتن مشغول کرد و مانع خلاقیت آنها شده؟مگر از ژاپن و فیلیپین و کره و اندونزی و مالزی کمتریم؟چرا بیدار نمیشویم؟این طرح آموزشی علوم خیلی خوب است؛ولی معلم دلسوز و آگاه میخواهد تا یک دورهء جدی با بچهها کار کند.
چگونه میتوان ما را در چند جلسهء محدود آموزش داد؟ *آیا لازم نیست که زودتر و از همین حالا در جریان برنامه قرار بگیریم؟ *مگر همهء این برنامهها در یک کلاس و برای یک دانشآموز نیست؟چرا هر درس برای خود راه و رسمی دارد؟بعضی درسها فقط بر دانستنیها،آن هم دانستنیهای غیر ضروری،بر دانشآموز فشار وارد میکنند و در بعضی درسها اصولا روش ارزشیابی سنتی را کنار گذاشتهاند.
دو معلم هم بچهها را به فعالیت برمیانگیختند:وقتی صفحههای بعد را ورق زدم و نشان دادم که بچهها در گلدان دانه میکارند،به آنها آب میدهند و از آنها مواظبت میکنند تا گیاه برگ و گل دهد و نمرهء دانشآموز مربوط به کاری است که یاد گرفته و رفتاری است که میکند،یکی از معلمان گفت: «دانشآموزان من هم گلدان دارند."