خلاصه ماشینی:
"آیا مراکز تربیت معلم و دانشگاههای ما معلمان را آنگونه تربیت میکنند که شیفتهء مطالعه شوند و سپس آنها را راهی مدارس کنند؟پاسخ به این سؤال بهطور قطع منفی است!پس ضرورت دارد که دانشجویان مراکز تربیت معلم و دانشگاهها در هر ترم یک درس دو واحدی به نام«مطالعه و تحقیق»داشته باشند و تدریس این درس به استادان اهل ذوق و اهل مطالعه و مجرب واگذار شود.
ب)تقلیل حجم کتابهای درسی،متأسفانه محتوای اکثر کتابهای درسی صرفا جنبه اطلاعرسانی دارد و ساختار آنها نه فقط به گونهای نیست که دانشآموز را محقق و پژوهشگر بار آورد،از طرفی بعضی از معلمان بهگونهای با دروسی که تدریس آنها را به عهده دارند برخورد میکنند که گویی دانشآموزان فقط همین درس را دارند.
(باتوجهبه اقتضای سن و سال دانشآموزان و دورهء تحصیلی آنها)قرار بگیرد، دانشآموزان وسوسه میشوند که حد اقل آنها را ورق بزنند و این نخستین جرقه و اولین گام برای ورود به عرصهء بیانتهای مطالعه و کتابخوانی است."