خلاصه ماشینی:
"پژوهشهای خاص نشان داده شده است که تعلیمات آزماینده نهتنها فرآیند تکمیل پیوندهای موقت جدید را بهطور معناداری تسریع میکند و آنها را بسیار پایدار میسازد،بلکه با ایجاد تغییر در نسبت طبیعی قوت محرک بهطور اساسی به سر طبیعی این فرآیندها سازمانی جدید میبخشد.
ویگوتسکی کوشیده است نشان بدهد که این (سخن)،«سخن خود میانبین»15انفعالی نیست که در آن زمان پیاژه راجع به آن مطالبی مینوشت بلکه،در اینجا،سخن میانجی رفتار میشود و با تحرک بخشیدن به پیوندهای لفظی به حل مسئله دشوار کمک میکند.
پارامونووا»17با تجزیه و تحلیل فرآیند تشکیل عکس العملهای حرکتی در کودک طبیعی در سن قبل از دبستان،نشان داد که ذی مدخل شدن سخن به عنوان وسیلهء سازماندهی فعالیت کودک،خود فرآیندی پیچیده و رو به رشد را نشان میدهد.
ویژگی این مورد این واقعیت است که با ظهور قاعدهمندی لفظی یا به بیان دیگر،با ذی مدخل شدن سخن خود کودک در جهتیابی به جانب علامتهای ارائه شده به او نحوهء تکمیل پیوندهای جدید عوض میشوند.
پیوندهایی که قبلا و به تدریج تکمیل شده بود و دائم به تقویت احتیاج داشت و وقتی هم که جابهجا میشد خاموش می گشت،اکنون با سرعت شروع به تکمیل شدن میکنند و گاهی اوقات «فی الفور»به نحو پایدار تقویت میشود و دیگر به تقویت دائم احتیاج ندارد و شروع به نشان دادن آن صورتهایی از«خود تنظیمی» میکند که«پاولف»به آن به مثابه صفت ویژه و اساسی فعالیت عالی عصبی انسان توجه کرده است.
پژوهش روانشناختی ویگوتسکی و سایر روانشناسان و مشاهدات تربیتی معلمان افراد کر و لال نشان میدهد که افت رشد فرآیندهای پیچیده ادراکی بر اثر کر و لالی تا چه اندازه عظیم است و چه نیرویی را باید از طریق آموزش مداوم سخن لفظی برای رفع این نقایص جدی فرآیندهای پیچده روانشناختی صرف کرد."