خلاصه ماشینی:
"اندیشمندانی که نه فقط با ذهن و مغز،بلکه با دل و قلب خویش نیز میشنوند!1 از سوی دیگر،هنر گوش دادن و مهارت شنیدن،درقلمرو رون درمانی و حرفهء درمانگری بیماریهای روانی کاربرد فراوان دارد؛تا آنجا که پارهای از روانشناسان و متخصصان حوزهء روانپزشکی بر این باورند که نیمی از درمان و در پارهای از موارد تمامیت فرآیند درمانگری در هنر،عمق، زیبایی،پویایی و مهارت شنیدن فعال است.
شواهد فراوانی در تاریخ اندیشهها و اندیشمندان بزرگ وجود دارد که حاکی از آن است که تنها کسانی به مقام کشف و شهود و بصیرت درونی راه یافتهاند که توانستهاند با دردمندی و اشتیاق،حس شنوایی خو را فراتر از شنیدن و گوش دادن ارتقا بخشند.
چهبسا آموزشی که با سکوت و در خلوت با خود بیش از آموزش کلامی و یافتههای بیرونی موجب تعالی و روشنایی آدمیگردد و چه زیبا گفته بود شاعر ظریفاندیش آمریکای لاتین اوکتاوپو پاز که:شاید آموختن،گام زدن در این جهان است/آموختن ساکت بودن/مثل بلوط و زیزفون افسانه/آموختن دیدن/نگاهت بذر میافشاند/من حرف میزنم/زیرا تو برگهایش را تکان میدهی/3 بنابراین،اگر گوش فرادادن به صورت فعال صورت گیرد،از سخن گفتن دشوارتر است و شنوندهای که دائم در تفسیر و تحلیل شنیدههاست،بیش از گوینده انرژی صرف میکند.
همانگونه که در مهارت مصاحبهء بالینی به سبک پیاژهای،توجه روانشناس بیش از آنکه بر محتوای گفتار و رفتار کودک باشد،بر چگونگی گفتار و کیفیت آن است (و اساسا مصاحبه بهانهای برای نزدیک شدن به بخش پنهان گفته است،نه کلمات و الفاظ آشکار!)در بحث گوش دادن و هنر استماع نیز این بالینینگری در فرآیند گوش فرادادن خود نوعی هنر پنهان و وابسته به ضریب فاعل شخص شنونده است."