خلاصه ماشینی:
"این مفهوم بیانگر سیاست جدیدی است که با محور قرار دادن یکی از اصلیترین عناصر تعلیم و تربیت،به کارآمدی نظام آموزشی کشور میافزاید و از طریق توزیع قدرت تصمیمگیری، مشارکت علمی و عملی دیگر عناصر مجموعه را فرا میخواند.
طرح مدرسهمحوری حرکتی برای دمیدن روح تازه در این کالبد عظیم، شکوهمند،اما بیمار است که باید ضمن برطرف کردن مرض کهنۀ تمرکزگرایی،باعث از هم پاشیدگی اعضا و جوارح آن نشود تا به قول بعضی عرفا«کثرت در وحدت»و«وحدت در کثرت»توأمان تحقق یابد؛وگرنه ممکن است خدایناکرده داستان تکراری درآمدن چشم به هنگام درست کردن ابرو مکرر شود.
مدرسه محوری،در صورت داشتن مبانی مشخص نظری و روشهای زمانبندیشدۀ عملی،به شرط هماهنگی دستگاههای اجرایی ذی ربط و فراهم آمدن زمینههای عمومی لازم: -کاغذبازیهای دست و پا گیر را حذف و نظام فربه و ناکارآمد اداری را به وزن لازم میرساند؛ -به مسئولان بالاتر فرصت مطالعه،تحقیق،تفکر برنامهریزی میدهد؛ -تصمیمگیریها را سرعت میدهد و آنها را با تفاوتهای محیطی و شرایط سیاسی اجتماعی مناطق گوناگون کشور هماهنگ میکند؛ -انعطافپذیری برنامهها،کتابها و کلاسهای درس را بیشتر میسازد؛ -همدلی مردم را در پرداختن جدی به امر آموزش و پرورش فرزندانشان برمیانگیزد و..."