خلاصه ماشینی:
"بهطور کلی،مطالعه مدارس مطلوب نشان میدهد که مدیران آن مدارس از ویژگیهای زیر برخوردارند: ویژگیهای مدرسهء مطلوب98 (قسمت سوم) نبی الله صادقیان الف)در خصوص رفتار با دانشآموزان99 1-با دانشآموزان رابطهای دوستانه و صمیمانه دارند.
پ)در خصوص رفتار با اولیای دانشآموزان101 1-ایجاد و توسعه پیوندهای انسانی بین اولیا دانشآموزان و مدرسه؛ 2-جلب توجه اولیات دانشآموزان در همکاری با مدرسه در مورد مسائل دینی، تربیتی،اخلاقی و...
پ)زمان یادگیری107 پژوهشها نشان میدهد که مدت زمان تعیینشده برای مطالعه و درس خواندن و استفاده بهینه از این وقت،بدون تردید به میزان یادگیری دانشآموزان در مدرسه بستگی دارد.
ث)تأکید بر مشارکت فعالانه دانشآموزان در امر یادگیری109 بهطور کلی،آن دسته از روشهای عملی آموزش،که تأثیر آنها در افزایش میزان یادگیری دانشآموزان ثابت شده است، روشهایی هستند که اولا آموزش را همراه با مشارکت فعال دانشآموزان رائه میدهند و ثانیا فرصت تمرین آموختهها و به کارگیری تجربیات شخصی دانشآموزان را برای آنان فراهم میآورند.
الف)سرپرستی دانشآموزان «معلم راهنما»111 در مدارس موفق،به منظور رسیدگی بیشتر در زمینههای آموزشی و تربیتی، اعمال مدیریتی یکسان در هر کلاس و سازماندهی امور مربوط به فعالیتهای دانشآموزان و همچنین برقراری یک نظام ارتباطی مطلوب بین دانشآموز، اولیا و مرسه،فردی از کارکنان،که ترجیحا از ویژگیهای رفترای مطلوب تجربه،سابقهء کار رضایتبخش و...
معلم راهنما در ارتباط کامل و مستقیمی با همه دانشآموزان پایهء مربوط به خود و کلاس دارد و درس را به آنان تدریس میکند.
با آنکه ایجاد این زمینه به تمام مدرسه مربوط میگردد، برنامهریزی برای آن به عهده معلم راهنما است."