خلاصه ماشینی:
"قسمت اول تعلیم تربیت نظارت و راهنمایی تعلیماتی ضامن رشد دانشآموز برندهء هشتمین دورهء مسابقهء معلم محمد ربیع جلالوند-نهاوند کارشناس ارشد مدیریت آموزشی چکیده نظارت و راهنمایی تعلیماتی در حکم یک نظام رفتاری،ضامن بهبود و پیشرفت وضع آموزش در جهت تحقق اهداف آموزش و پرورش است.
متأسفانه در این میان،به نظام رفتاری نظارت و راهنمایی تعلیماتی که ضامن بهبود و پیشرفت وضع آموزش است،کمتر توجه شده است حتی در آثار نویسندگان و صاحبنظران علوم تربیتی،این مقوله کمتر مورد غور و بررسی قرار گرفته است و آثار اختصاصی در این زمینه نادر است.
تعریف نظارت و راهنمایی تعلیماتی تعاریف متعددی به عمل آمده است که هر کدام بر جنبهای خاص از کارکردهای آن تأکید دارد اما در این تعاریف یک هدف مشترک به چشم میخورد و آن عبارت است از:«بهبود تدریس و یادگیری در نهایت رشد دانشآموز.
3درتعریف دیگری که مورد قبول اکثر صاحبنظران است،نظارت و راهنمایی تعلیماتی چنین تعریف شده است:«نظارت و راهنمایی تعلیماتی کلیهء کوششهای مسئولان برگزیده مدرسه در راستای فراهم آوردن زمینهء رهبری برای معلمان و سایر کارکنان آموزشی در جهت اصلاح و بهبود امر تدریس است که متضمن تشویق،رشد و پیشرف حرفهای،انتخاب و تجدیدنظر در هدفهای آموزشی،مواد و ابزارهای آموزشی،روشهای تدریس و ارزشیابی از تدریس است.
»4 ضرورت نظارت و راهنمایی تعلیماتی نظارت و راهنمایی تعلیماتی از جمله نظامهای رفتاری است که ضامن بهبود و پیشرفت وضع آموزش در جهت تحقق اهداف آموزشی و پرورشی است."