خلاصه ماشینی:
"وظایف این گروه از راهنمایان تعلیماتی را میتوان به دو دسته تقسیم کرد: 1-وظایف عام:وظایف عام راهنمای تخصصی بیشتر شامل موارد زیر است: تبیین اهداف اصلی و فرعی آموزش و پرورش برای معلمان،ایجاد انگیزه در معلمان برای بهبود امر آموزش و پرورش، ایفای نقش رابط بین معلمان و مقامات آموزشی،ایجاد محیطی که تعارض بین اهداف فردی معلمان و اهداف نظام به حداقل برسد،کشف نقایص موجود در برنامهها و محتوای مواد درسی و گزارش آن به مراجع ذی صلاح برای تغییر و اصلاح،کمک به ایجاد محیط عاطفی متناسب برای رشد دانشآموز،ایجاد اعتماد به نفس در معلمان و درک نیازها و مسائل آنان،کمک به معلمان در زمینهء تهیهء وسایل و مواد لازم در تدریس، ارزشیابی از تدریس معلم به منظور رفع معایب.
چه کسانی میتوانند در نقش ناظر و راهنمای تعلیماتی خدمت کنند؟ «منظور از ناظر و راهنمای تعلیماتی تنها (به تصویر صفحه مراجعه شود) کسانی که این عنوان سازمانی را دارند، نیست،بلکه مدیران مدارس،رؤسای آموزش و پرورش،رؤسای بخشهای آموزشی(ابتدایی،راهنمایی،متوسطه)، رؤسای گروههای آموزشی و تمام کسانی که مسئولیت دارند به اعضای هیأت آموزشی کمک کنند تا عملکرد خود را بهبود بخشند، راهنمایی تعلیماتی هستند.
او باید تجربه و سابقهء تدریس و توانایی حرفهای داشته باشد،انتقادپذیر باشد و سعه صدر داشته باشد،برای فراهم آوردن زمینهء کوششهای گروهی بکوشد، به بهبود روابط انسانی در حیطهء کار خود کمک کند،همواره درصدد پرورش استعدادهای معلمان باشد،با تازههای آموزشی و تربیتی آشنا باشد،به مبانی علمی نظارت و راهنمایی تعلیماتی،یعنی روشها و فنون تدریس،روانشناسی تربیتی، نظریههای یادگیری،نظریه شخصیت، سنجش و اندازهگیری،تاریخ و جامعهشناسی آموزش و پرورش،مشاوره و بهداشت،مدیریت آموزشی،فلسفهء آموزش و پرورش،برنامهریزی درسی و نظریه آن، وسایل ارتباطی و فنآوری و..."