خلاصه ماشینی:
"اکنون با توجه به این پیشزمینه سؤال این است که اهداف تعریف شده در سرفصل دورهها تا چه اندازه محقق میشود و بازده مثبت این دورهها تا چه حدی است و آیا سرمایهی کلان مالی و زمانی که در این راه صرف میشود،بازده مناسب دارد و به اصطلاح مقرون به صرفه است؟ نخستین پاسخ این است که هرچند این دورهها با اقبال خوبی مواجه میشوند،اما بهرهی علمی چندانی ندارند؛زیرا در برگزاری آنها قواعد اولیهی کلاس رعایت نمیشود و در بسیاری از مواقع حتی به حد کلاس هم نمیرسد و توجه نمیشود که در این کلاسها کلاسگردانها حاضر میشوند!
اکثر مدرسان ابتدا در مراکز استانها دورههای فشردهای را میگذرانند و سپس در نواحی و مناطق مختلف آن آموختهها را برای دیگر همکاران تکرار میکنند و چون مدرس دوره خود به حد احاطه و اشراف نرسیده است و دقیقا نمیتواند مطلب را تشریح کند واشراف کافی بر موضوع ندارد،به همین دلیل مجال بحث و گفتوگو نیز فراهم نمیآید و وقت کلاس به هدر میرود.
3-سطح سنی دورهها:توجه به این نکته ضروری است که دورهها،مخصوصا دورههای عمومی،برای چه سنینی و با چند سال سابقهی تدریس برگزار میشود."