خلاصه ماشینی:
"این دسته از نظریات که نه جامعه محور بلکه دولت محورند، یا محورشان نخبگان حاکم است و در ادبیات گذار به دموکراسی مورد تأکید بیشتری قرار میگیرند و در کتابهایی که اخیرا در باب گذارهای موفقیت آمیز به دموکراسی در اروپای جنوبی و در آمریکای لاتین و در آسیای جنوب شرقی و اروپای شرقی نگاشته شده است،چنین الگوهایی را به صورت تجربی و پژوهشهای مختلف و متعدد به کار بردهاند که به خلاصهای از آنها اشاره میشود.
بنابراین قسمتی از ادبیات در دهه 0891 صرف این شیوه شد که نشان داده شود که دموکراسی بازتاب شیوه زندگی و آرمانهای طبقه بالا نیست بلکه بازتاب و انعکاس یک سازش اساسی طبقاتی و توافقی است که بر سر برخی از اصول بین طبقات بالا و طبقات پایین اتفاق افتاده در مرحله بعد نظریه دیگری که عکس نظریه اول بود شکل گرفت و آن این بود که اگر ما تجربه تاریخی ظهور دموکراسی در کشورهای دموکراتیک پیشرفته را هم در نظر بگیریم،دموکراسی در حقیقت محصول بورژوازی نبود؛حتی محصول سازش بورژوازی و طبقات کارگر هم نبود؛بلکه دموکراسی زمانی قوام پیدا کرد که طبقه کارگر از طریق مبارزات گوناگون مستقیم و غیرمستقیم خودش وارد عرصه شد و آن نطفه دمکراتیکی را که در اندیشه بورژوازی شکل گرفته بود،پروبال داد و از طریق مبارزات خود به یک اندیشه تودهای،مردمی و فراگیر تبدیل شد و به این ترتیب نطفه دولت لیبرال را به نطفه دولت دموکراتیک که بیانگر منافع عامه مردم است تبدیل کرد.
بنابراین از این چشمانداز محدود اما تعیینکننده،اگر بخواهیم به تجربه تاریخی تحولات سیاسی ایران از چشمانداز علمی و جامعهشناسانه نگاه کنیم از آغاز انقلاب اسلامی تا حال حاضر سه دوره اساسی را از این حیث که نخبگان حاکم آیا دارای انسجام ساختاری هستند یا نه؟دوم:آیا دارای انسجام ارزشی یا ایدئولوژیک هستند یا نه و بعد اینکه آیا به سوی نخبگان حاکم و منسجم از حیث دمکراتیک حرکت میکنند یا نه از یکدیگر میتوان تمیز داد."