خلاصه ماشینی:
"وقتیکه باهل فضل ایران نشان بدهید که علوم عهد ساسانیان مانند دورهء اول خلفای عباسی در دست نسطوریهای یونانیدان و سریانینویس بوده و حتی در علوم نجوم هم که رایجترین فن ایران بود پس از آنکه ترجمهء زیج شهریار مدتی در عهد منصور و هارون الرشید مدار و مناط عمل بود چون المجسطی از یونانی ترجمه شد زیج شهریار[مانند زیج هندی «سندهند»(سد اهنتا)]در تحت الشعاع افتاد حمل بر غرض گوینده اگر خارجی باشد و ضعف وطنپرستی او اگر ایرانی باشد میکنند و بالأخره اگر ایرانی بفهمد که مدتی است عقیدهء قدیمی مهاجرت ملل هند و اروپائی (که اقوام آریائی نیز یک شعبه از آنست)از آسیا باروپا که منشأ ادعای تفاخر«مهد خلقت و مدنیت»بودن ایران است باطل و منسوخ گردیده و حالا علم ثابت کرده که این نژاد متمدن ابتدا در اروپا نشو و نما کرده و از آنکا باسیا و هند مهاجرت و انتشار کرده دیگر آخرین تکیهگاه افتخار این مدعیان جاهل و خودپسند از میان میرود و شاید آنوقت است که ایرانی بفقر و جهل خود اقرار کرده بتواضع منصفانه در حوزهء درس تمدن دنیای متمدن حاضر شده و علم و آداب انسانیت را فرا میگیرد و افتخارات قدیمه را دور انداخته بکسب فضایل امروزه میکوشد و با شاعر بزرگ عهد قدیم خود1 همآواز شده گوید: تا بدانجا رسید دانش من که بدانم همی که نادانم *** یکی از بدترین غلطکاریها مخلوط کردن حسیات و هوس و تعصب است در علم حقیقی و این فقره بدبختانه در ملل خام و تازه چرخ که بجادهء ملتپرستی میافتند زیاد دیده میشود و مخصوصا اغلب وطنپرستی خود را میخواهند در علم داخل کرده و دلایلی از علم برای مدعیات ملی خود پیدا کنند ولی همهجا علم را مشوب کرده و آن نور آزاد و انسانی بین الملل و پاکیزه را بتعصبات مفاخرت اقوام تاریک میکنند."