خلاصه ماشینی:
ایرج فرهوشی اهمیت سینما در آموزش و پرورش میدانیم ذهن طفل بیشتر متوجه محسوسات است و مغز کودک برای درک مفاهیم غیرمحسوس مستعد و آماده نیست از این جهت مللی که بپرورش سریع و صحیح اطفال خود اعتقاد و دلبستگی دارند میکوشند بجای اینکه مطالب و علوم را تنها بکمک تکرار الفاظ و عبارات بکودکان بیاموزند مفاهیم را بطور محسوس و جالب و جاندار از برابر دیدگانشان بگذرانند تا هم درک آن آسان باشد و هم مدت بیشتری در ذهنشان باقی بماند.
فرض کنیم آموزگاری میخواهد چگونگی گردش زمین و سیارات دیگر یا خسوف و کسوف را تشریح کند،قبلا اشاره کردم ذهن کودک آن اندازه قوی و رسا نیست اینگونه مطالب را که بنظر او بیشتر جنبهء افسانه دارد تا حقیقت-از روی تحقیق و تعقل بپذیرد،اگر کمرو باشد یا از معلم بترسد تعبدا قبول میکند،عین گفتههای آموزگار یا مندرجات کتاب را حفظ مینماید،در مورد لزوم با روانی بازمیگوید اما بیقین حقیقت مطلب بر او پوشیده و مکتوم مانده است و اگر توضیح مختصری از او بخواهند ناچار خاموش میماند.