خلاصه ماشینی:
»4شورای ملی تکنولوژی آموزشی بریتانیا،در گزارش سال 1971 خود چنین نتیجهگیری کرده است که تکنولوژی آموزشی«مستلزم کاربرد سیستمها،تکنیکها ولوازم و ابزار کمکی است به منظور بهبود جریان یادگیری انسانی»شورای مذکور این شرح را نیز به نتیجهگیری مذکور اضافه کرده است:«تکنولوژی آموزشی بهوسیلهء چهار خصیصهء زیر مشخص میگردد: تعیین و تبین هدفهایی که دانشآموز باید به آنها برسد، کاربرد اصول یادگیری در تجزیه و تحلیل و ساختن مواد درسی که باید آموزش داده شود، انتخاب و کاربرد در وسایل مناسب برای عرضهء مطالب درس، به کار بردن روشهای مناسب برای ارزشیابی میزان اثربخشی درسها و مصالح کار از خلال درجهء موفقیت دانشآموز.
هدف از کاربرد تکنولوژی آموزشی چیست؟ کوشش مربیان،در سالهای اخیر برای بهرهگیری از همهء امکانها در راه بهبود و تسهیل یادگیری از کجا سرچشمه میگیرد؟بدیهی است که وجود وسایل ارتباط جمعی به خودی خود عدهای از دستاندرکاران آموزش و پرورش را به تفحص و تجربه واداشته است،اما صرف پیشرفت تکنولوژی،دلیل بر علاقهء آنان به استفاده از این وسایل نیست.
هربرنامهء تدریس براساس این فرض بنا شده است که:مطالب یک درس را میتوان به نحو مطلوب آموخت به شرط آنکه:اولا این مطالب به اجزائی که یادگیری آن آسان باشد، تقسیم شود؛ثانیا این اجزا به ترتیب مناسبی مرتب شوند؛ثالثا بهطور منظم به یادگیرنده اطلاع داده شود که مطالب موردنظر را درست یاد گرفته است(بازخورد)،بر این اساس تنظیمکنندهء برنامه،مطلب درس را به حقایق،مفاهیم،و اصول تشکیل دهندهء آن تقسیم میکند،و سپس آنها را،به ترتیب مناسبی که فهم آن برای دانشآموز آسان باشد،مرتب میکند،هدف برنامه آن است که دانشآموز،پس از یادگیری یکیک اجزاء،کل مطلب را درک کند و درس را بفهمد.