خلاصه ماشینی:
معلمان پژوهنده به خوبی آگاهند که نتیجهء امتحانات همیشه متضمن یک ارزشیابی دو طرفه است:امتحان،از یک طرف،تلاش و کم و کیف تحصیلی دانش آموز را نشان میدهد،و از طرف دیگر،توانایی و ارزش و اعتبار کار معلم و چگونگی تدارک امکانات مدرسه را روشن میکند.
اگر نتیجهء امتحان درسی در یک کلاس مطلوب و موفقیتآمیز نباشد،بیتردید علل این ناکامی را نباید تنها دانست،بلکه باید عامل معلم و مدرسه را نیز در آن دخیل و سهیم دانست.
بنابراین شورای معلمان هر کلاس و مسئول مدرسه،در پایان هریک از امتحانات ثلث اول و ثلث دوم،وظایف بسیار مهمی به عهده دارند که اگر در انجام آن قصور کنند و علل عقبماندگی را فورا بررسی و کشف نکنند،بیتردید عمر یکسالهء دانش آموزان خود را تلف خواهند کرد معلمان ارجمند و مسئولان محترم مدارس،به منظور جلوگیری از فوت وقت و اتلاف عمر نوباوگان کشور، باید در هر موردی،بدون کمترین سهلانگاری، با واقعگرایی و انصاف،عللی را که موجب عدم پیشرفت دانش آموزان شده است بیابند و منجزا معلوم دارند و در فرصت بعدی آن را رفع و جبران کنند.