خلاصه ماشینی:
برای پرورش خصایل نیکو در کودکان خردسال،باید آنان را چنان بار آورد تا به شیوهای که از نظر اجتماعی قابل قبول است رفتار کنند و پس از اینکه به حد کافی رشد کردند،بتوانند با قدرت تعقل و تفکر درست را از نادرست باز شناسند و یک چنین تعلیمی را اگر جامعهآمیزی بنامیم تا اخلاقآموزی، درستتر خواهد بود.
این اصل به تنهایی نمیتواند سبب اعتلای کردار آدمی باشد،زیرا میتوان در درونمایهنگری و احساسکاوی دیگران بصیرتی شگرف داشت،اما چنین دانشی را در راه هدفهای خودپسندانه و غیر اخلاقی و برای تسلط بر دیگران به کار برد،اما آنکه درستی PHIL را پذیرفته است چنین شیوهای را مذموم و ناپسند خواهد یافت.
:GIG اصل سومی که در تکوین بنیادهای اخلاقی مورد لزوم است،به دو مسئله اختصاص دارد:نخست آنکه آدمی باید آن چنان عالم باشد که بتواند با دانستههای علمی بازتاب کردار دیگران را ارزیابی کند.
بخش دوم GIG توانا بودن در تبادل افکار با دیگران است و این اصلی است مهم،زیرا علم اخلاق و بنیادهای اخلاقی نمودی درون- گرایانه دارند.
البته این ایراد و اردی است،اما باید توجه داشت که مطلب دقیقا مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته است زیرا: 1-«جون ویلسون»در کتابش کسانی را کردار کاوی میکند که آموزش اخلاقی دیدهاند،یا بهتر بگوییم چگونگی آموزش بینادهای اخلاقی آنان را بررسی میکند،نه اینکه فقط خواسته باشد خوبان را بازشناساند.
فضایل اخلاقی نیکو فقط هنگامی می- تواند در شاگردان پرورش و اعتلا یابد که بهطور مداوم و پیگیر،در تمام دوران تحصیل و در تمام دروس به آن توجه شود و معلم هر درسی میباید از نقش شایستهای که میتواند در این سازندگی ایفا کند به خوبی آگاه باشد.