خلاصه ماشینی:
"اگرچه خاندان صفوی با پیروزی شاه اسماعیل و نهضت ایران شمولش(907 ه)رسما به حکومت رسیدند، اما مبانی قدرت و گسترش این خاندان را باید از یک سو در نقش سیاسی-اجتماعی تصوف، و از سویی دیگر در احوال و حالات شیخ صفی الدین اردبیلی دانست.
اسناد و مدارک آرشیو دولتی ترکیه موجود در استانبول حاکی از این است که شورای حکومتی آل عثمان تحت ریاست سلطان سلیم نامهای به تمام والیان ایالات شرق اناطولی نوشته و از آنان مؤکدا خواست که از مهاجرت کشاورزان به ایران ممانعت بعمل آورند (4) نکتهای که محل تأمل است اینکه تصوف خاندان صفوی تصوف رعایت شریعت و ظواهر دین بوده و به همین لحاظ مقبول خاطر مریدان و مردم گردید، اما *جز پارهای معلومات محدود موجود در کتاب تاریخ دول و ملل اسلامی تألیف کارل بروکلمان و یا دائرة المعارف فارسی مرحوم مصاحب یا لغتنامه دهخدا، در باب مملوکان مصر و روابطشان با شاه اسماعیل نگارنده به آگاهیهای دیگری دست نیافت.
یادداشتها (1)-شیخ حسین پسر شیخ ابدال پیرزاده زاهدی، سلسلة النسب صفویه، برلین، چاپخانه ایرانشهر، 1343، مقایسه کنید با:والتر هینتس، تشکیل دولت ملی در ایران(حکومت آق قویونلو و ظهور دولت صفوی)، ترجمه کیکاوس جهانداری، چاپ دوم با تجدید نظر، تهران، 1361، انتشارات خوارزمی ص 15-1، دکتر عبد الحسین زرینکوب، دنباله جستجو در تصوف ایران، تهران، امیرکبیر، 1362، نهضتهای صوفیه، ص 81-49(احوال شیخ صفی ص 66-59)، فاروق سومر استاد دانشگاه آنکارا، نقش قزلباشان و ترکان آناطولی در تأسیس حکومت صفویه."