خلاصه ماشینی:
"باید به عرض ایشان برسد که بنیانگذاری سیستم عرفانی فلسفی توسط ابن عربی بر خلاف نظر آقای تهرانی قولی است که خلاف آن از زبان هیچ آشنا به تاریخ تصوف(و نه نحلهای از تصوف و سلسلهای از صوفیان) شنیده نشده است و اینکه نمط العارفین ابن سینا متنی با بافت عرفانی فلسفی دارد ربطی به این ندارد که او سیستم عرفانی بوجود آورده باشد.
3-آقای تهرانی نگاشتهاند:«مسلما محی الدین به صورت یک نظریه، ابلیس را مدح نکرده و به دفاع از او نپرداخته است، زیرا در فتوحات مکیه که منبع اصلی استخراج آراء و افکار محی الدین است با مسأله شیطان بر اساس مفاهیم آیات و احادیث برخورد کرده است، گو اینکه بطور جنبی و نه بعنوان نظریه، مطالبی که موهم مدح ابلیس است آورده باشد، ولی باید توجه داشت که عرفا به زبانی سخن گفتهاند که با زبان فلسفی و نیز زبان عامیانه فاصله دارد، چه بسا عبارتی عرفانی بظاهر در نظر ما موجب مدح و ستایش باشد ولی همین عبارت در فرهنگ عرفانی فاقد این بار است»."