خلاصه ماشینی:
"هرچه این«آغاز»صمیمیتر و همراه با محبت مادرانهء آموزگار طی شود،کودک سنگینی حادثه ورود به محیط مدرسه را،که بسیار خطیر و در واقع خلاف طبیعت اوست،کمتر احساس خواهد کرد؛درضمن،معلمان پایهء اول باید از این توانایی شنیدن صداها و تشخیص آنها به وسیلهء کودکان،آموزش صوتآموزی را،که اساس یادگیری خواندن و نوشتن است،شروع کنند صوتآموزی جزیی از زبانآموزی و شرط لازم برای فراگیری آن است.
سفارشم به شما همکاران پایهء اول این است که بعد از آموزش بخش دوم کتاب و رسیدن به درس(داس-سبد)،کلماتی را که کاربری آنها در منزل و کوچه و بازار فراوان و معنا و مفهوم آنها برای اکثریت دانشآموزان معلوم است(نه کلماتی که تا آخر عمر،شاگرد از هیچکس نشنود و خودش هم جایی نبیند و به کار نبرد)در دفتر یادداشت کنید و روزی که قرار نیست درس جدیدی داده شود،تعداد کمی از آنها را(مثلا 5 کلمه)با خط نسخ،درشت،خوانا،با اعراب و با تأنی روی تابلو بنویسید."