خلاصه ماشینی:
"از آن،این سؤال را پیش آورد که آیا برای فلسفه موضوعی باقی مانده است یا نه؟!و گفتیم که حالا هم میتوان پرسید که با برافراشته شدن علم استقلال مجله در مجلههای ویژهء آموزش ابتدایی،راهنمای تحصیلی و نیز مجله رشد تکنولوژی آموزشی،آیا برای«رشد معلم»موضوع و موضوعیتی باقی میماند یا نه؟و پاسخ دادیم که:به نظر ما و دیگر دوستان دفتر انتشارات کمک آموزشی، بله!در یک برآیند کلی،مرز ملجلهء رشد معلم با مجلات انشعابی!این است که مطالب آن مجلات در محدودهء«مصادیق»مباحث آموزشی و مسایل جنبی آن است،در حالی که رشد معلم به«مفاهیم کلی آموزش و پرورش و حوزههای مربوط به آن»و نیز عرصههای عمومیتری مثل دین،سیاست،تاریخ،ادبیات، هنر و...
در نتیجه،مجله رشد معلم به مثابه یک مجله عمومی برای همهء همکاران آموزشی،پرورشی،دانشجوایان مراکز تربیت معلم و رشتههای دبیری دانشگاهها،دستاندرکاران تعلیم و تربیت،خانوادهها و دیگر علاقهمندان به مباحث و موضوعات یاد شده قابلاستفاده و بل ضروری است."