خلاصه ماشینی:
"آموزشها در این مورد به چند صورت پیشبینی شده است: 1-آموزش از راه نشر مطالب مربوط به مفهوم و فلسفه و برنامهء معلمپژوهنده: که شمارهء 24 پژوهشنامه آموزشی پژوهشکده،تحت عنوان«ویژهنامهء معلم پژوهنده»به این موضوع اختصاص یافته است.
در این ویژهنامه،که تاکنون بیش از دویست هزار نسخه از آن به تقاضای شوراهای تحقیقات استانها چاپ و در اختیار آنان قرار گرفته،تلاش شده است مفهوم معلم پژوهنده و پژوهش در عمل و نمونههایی چند از کارهای معلمان پژوهنده توصیف و معرفی بشود.
در شمارهء پیشین مجلهء رشد معلم نیز به چند مورد تشویقی مناسب برای معلمان پژوهنده اشاره شد که امید است این پیشنهادها و پیشنهادهای احتمالی دیگر مورد توجه مسؤولان امر قرار گیرد.
آیا موضوعهای پژوهشی معلمان پژوهنده باید به مسائل کلاسی محدود شود؟ همچنان که بارها اشاره شده است، هدف از برنامهء معلمپژوهنده در درجهء نخست پاسخگویی به مسائل مبتلا به معلمان در فرآیند یاددهی یادگیری است.
ولی در عمل و طی چهار سال تجربه،این فکر درحال قوت گرفتن است که درحال حاضر،باتوجه به وضعیت آموزش و پرورش کشور ما، انتظار اقدام صرفا براساس اقدامپژوهی و بیتوجهی به ابتکارهای معلمان که در اغلب موارد بدون توجه به روشهای منظم و مدون و بیشتر براساس شهود و علاقهء درونی و بر مبنای ابتکارهای فردی صورت میگیرد،چندان منطقی نیست.
امید است با تدابیر دستاندرکاران پژوهشکدهء تعلیم و تربیت و شوراهای تحقیقات استانها و دیگر عناصر مربوط به آموزش و ارتقای دانش معلمان،این مهم به زودی عملی بشود و معلمان علاقهمند به پژوهش شاهد توفیقهای همکارانشان در عرصههای گوناگون آموزشی باشند."