خلاصه ماشینی:
"گرچه در این مقاله مسائل مطرح شده در جوامع دیگر مورد بررسی و استنتاج قرار گرفته است،با نگاهی عمیقتر درمییابیم که چندان از معضلات و مشکلات کودکان و نوجوانان در جامعه دور نیست و این زنجیرهای به هم پیوسته اقتصاد و فرهنگ،که از طریق شبکههای ارتباطات مرزها را درنوردیده،نتایج کموبیش یکسانی در سراسر جهان برجای گذارده است که فقر اقتصادی روزافزون، زوال و تخریب بنیان خانواده،ترویج فرهنگ خشونت و زور از طریق شبکههای تصویری و جایگزینی تفریحات و سرگرمیهای مبتذل به جای فعالیتهای سازنده،از نمودهای آن است که هریک به نوعی زمینهساز ناسازگاری کودکان و نوجوانان و بزهکاری آنهاست.
اشکال ناسازگاری و دلایل آن در برخی از جوامع وقتی از اختلالات رفتاری سخن به میان میآید،بیشتر آن دسته از مواردی مدنظر قرار میگیرد که نمودهای بسیار حاد و مشخصی دارد.
حتی زمانی که این وضعیت و شرایط دیگر وجود ندارد،تأثیرش را بر زندگی روانی -عاطفی کودک باقی میگذارد و در نهایت،شیوهء ناسازگاری و انطباق او را با مسائل و مشکلات تحمیلی تعیین میکند.
دستهای دیگر شیوههای سازگارانه انتخاب میکنند تا توجهی را به خود جلب نکنند این دسته کمرو و درونگرا میشوند و در بهترین حالات در حاشیه قرار میگیرند و نوعی کندی و سکون تحصیلی در آنها دیده میشود که نتیجه یا یکی از دلایل ناسازگاری است.
نشانههای ناسازگاری و تشخیص به موقع آن نتایج مطالعاتی که به شکل طولی در بعضی از جوامع به عمل آمده،حاوی دو نکتهء بسیار مهم است:اول این که بعضی از شکلهای رفتار ناسازگار در کودکان خردسال از بین میرود و بعدها، خصوصا در دورهء نوجوانی مجددا ظاهر میگردد."